ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ
«ΟΛΟΙ ΜΑΖΙ, ΚΥΘΗΡΑ – ΑΝΤΙΚΥΘΗΡΑ»
ΑΥΤΟ ΕΙΝΑΙ ΤΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΜΑΣ ΓΙΑ ΤΙΣ ΥΠΟΔΟΜΕΣ!
Οι πρόσφατες φονικές καταστροφές από τις πλημμύρες στην Θεσσαλία έρχονται με έναν τραγικό τρόπο να επικαιροποιήσουν την ανάγκη ύπαρξης σοβαρών και μελετημένων υποδομών σε κάθε Δήμο. Η έλλειψη τους αποτελεί απειλή για την ζωή των πολιτών και τις περιουσίες τους. Η φύση, μας έχει στείλει σαφή μηνύματα, όσοι δεν τα λαμβάνουν σοβαρά υπόψη ας κάνουν στην άκρη…
Ποιες είναι οι κρίσιμες υποδομές;
Ύδρευση, αποχέτευση, οδικό δίκτυο, νοσοκομεία, λιμάνια, αεροδρόμια κλπ. Με λίγα λόγια, «υποδομές». Απαραίτητα στοιχεία για την ποιότητα ζωής και την οικονομική ανάπτυξη.
Καθοριστικός σε όλα αυτά είναι ο ρόλος της τοπικής αυτοδιοίκησης (Δήμοι και Περιφέρειες). Για να έχουμε όμως υποδομές αποτελεσματικές, πρέπει να υπάρχει στρατηγική, πρόγραμμα, σχεδιασμός, ιεραρχήσεις, γνώση, αποφασιστικότητα και οι σωστοί άνθρωποι στις σωστές θέσεις.
Εμείς ισχυριζόμαστε ότι η απερχόμενη Δημοτική Αρχή δεν χρησιμοποίησε αποτελεσματικά τα παρεχόμενα κονδύλια και τις ευκαιρίες χρηματοδότησης, δεν ιεράρχησε σωστά τις προτεραιότητες, δεν είχε σχέδιο, απλά όπου εύρισκε κάποια ευκαιρία για ένα έργο, το πραγματοποιούσε. Κάποιες μάλιστα φορές οι πιο ισχυροί υποστηρικτές ορισμένων έργων ήταν οι εργολάβοι ενώ οι κάτοικοι ζητούσαν άλλου είδους έργα…
Αυτό πρέπει να σταματήσει και θα σταματήσει με την ψήφο των δημοτών. Εμείς έχουμε ήδη δημοσιοποιήσει το πρόγραμμα μας και για τις υποδομές και σε αυτό το κείμενο παρουσιάζουμε ορισμένες πιο συγκεκριμένες σκέψεις και στοιχεία που αφορούν τη ζωή όλων μας και την ποιότητα που αυτή θα έχει:
Γενικό Πολεοδομικό Σχέδιο και Στρατηγικός Σχεδιασμός για το μέλλον και την ανάπτυξη ενός τόπου, είναι τα δύο στοιχεία που δίνουν τις βασικές κατευθύνσεις για την επιλογή και την ανάπτυξη των υποδομών. Τα Κύθηρα διαθέτουν το πρώτο, όμως έχει συνταχθεί την δεκαετία του 1980-1990 και επειγόντως χρειάζεται αναθεώρηση και επικαιροποίηση. .
- Οδικό Δίκτυο.
- Ο κεντρικός άξονας βρίσκεται σε κακή κατάσταση: Στενός, με συνεχόμενες στροφές, με χαμηλής ποιότητας οδόστρωμα και χωρίς επαρκή σήμανση και φωτισμό. Το μεγαλύτερο μέρος του οδικού δικτύου των Κυθήρων είναι από την εποχή της Aγγλοκρατίας. Εντός Τουριστικών οικισμών η κατάσταση είναι χειρότερη. Στην Αγία Πελαγία πολλοί δρόμοι είναι είτε αδιαμόρφωτοι με τσιμεντόστρωση της δεκαετίας του 1970-80, είτε χωμάτινοι. Στο Διακόφτι, παρόλο που το ανάγλυφο του εδάφους είναι πιο ομαλό, πολλοί δρόμοι δεν έχουν καν ανοιχτεί ή άλλοι παραμένουν χωματόδρομοι. Επανασχεδιασμός του Οδικού Δικτύου με τον σχεδιασμό νέων οδών και κατασκευή παρακαμπτήριων σε χωριά που δημιουργείται κυκλοφοριακός βρόγχος (πχ. Αρωνιάδικα, Φριλιγκιάνικα, Καρβουνάδες). Εκσυγχρονισμός δικτύου (ασφαλτοστρώσεις, φωτισμός, διαγραμμίσεις, διαπλατύνεις, φυτεύσεις, κατασκευή κυκλικών κόμβων, κατασκευή πεζοδρομίων και ποδηλατοδρόμων).
- Δίκτυα.
- Αποχετευτικό. Απλά ανύπαρκτο για το συντριπτικά μεγαλύτερο μέρος του νησιού. Η πομπώδης ανακοίνωση από την απερχόμενη δημοτική αρχή της χρηματοδότησης με το ποσό των 27 εκατομμυρίων του αποχετευτικού δικτύου για το νότιο τμήμα του νησιού είναι ανεπαρκής, αφορά μόνο το 40% των Κυθήρων. Καμία αναφορά ή σχεδιασμός δεν υπάρχει για το βόρειο τμήμα, αλλά ούτε και για τα Αντικύθηρα. Φυσικά δεν αναφέρει το παραμικρό για την εγκατάλειψη για εννιά ολόκληρα χρόνια της υλοποίησης της μονάδας Βιολογικού Καθαρισμού στον Ποταμό, ούτε θίγει το τεράστιο πρόβλημα που έχει η Αγία Πελαγία με τα απόβλητα. Και το πιο βασικό που σίγουρα καίει κάθε Κυθήριο αλλά και κάθε άλλον που έχει κάποιο σπίτι στα Κύθηρα, είναι το τεράστιο λειτουργικό κόστος ενός μεγάλου αποχετευτικού δικτύου. Πόσο θα αυξηθούν τα Δημοτικά Τέλη και τα Τέλη Αποχέτευσης; Γι’ αυτό το πολύ σημαντικό, απάντηση από τον κ. Χαρχαλάκη δεν υπάρχει.
- Θα έπρεπε να εξεταστεί και η περίπτωση κατασκευής μικρών βιολογικών μονάδων επεξεργασίας λυμάτων, με κριτήρια πληθυσμιακής συγκέντρωσης και χιλιομετρικής απόστασης, οργανωμένων ανά περιοχές ανάλογα και με το γεωγραφικό ανάγλυφο του νησιού. Ταυτόχρονα το παραγόμενο προϊόν μπορεί με μικρότερο κόστος μεταφοράς να διατεθεί για αρδευτική χρήση και τόνωση της αγροτικής παραγωγής, ειδικά σε μια δύσκολη και μακρά περίοδο που ήδη έχει έρθει με πολύ μειωμένες βροχοπτώσεις.
- Υδροδότηση. Η φετινή κατάσταση είναι γνωστή σε όλους. Απλά απαράδεκτη. Η τηλεμετρία είναι ένα εξαιρετικό εργαλείο για την ορθή διαχείριση των υδάτων. Διαπιστώθηκαν όμως η αδυναμία στην χρήση αυτού του εργαλείου αλλά και η έλλειψη στρατηγικού σχεδιασμού. Το ολιστικό σχέδιο που συνέταξε ο Δήμος πριν από μερικά χρόνια για την διαχείριση των υδάτων δεν έχει εφαρμοστεί παρά μόνο τμηματικά. Υδρομάστευση, Κατασκευή νέων υπόγειων δεξαμενών νερού, κατασκευή μικρών φραγμάτων για τον εμπλουτισμό του υδροφόρου ορίζοντα είναι μερικά μόνο από τα μέτρα που πρέπει να ληφθούν. Επιπλέον μεγάλο τμήμα του δικτύου ύδρευσης αποτελείται από κακής ποιότητας σωλήνες. Άμεση αντικατάσταση αυτών από σύγχρονους, ώστε να ελαχιστοποιηθούν οι βλάβες και οι απώλειες νερού.
- Τηλεφωνία και Διαδίκτυο (Ίντερνετ). Είναι απαραίτητα για την ποιότητα ζωής και εργασίας των κατοίκων. Αυτά ασφαλώς δεν ανήκουν στην αποκλειστική ευθύνη της δημοτικής αρχής. Η παροχή όμως ελεύθερου ίντερνετ σε όλη την περιφέρεια των νησιών μας είναι μια εξαιρετική επιλογή την οποία η Παράταξή μας θα επιδιώξει με όλες τις δυνάμεις της να υλοποιήσει. Ταυτόχρονα η κατασκευή δημοτικών χώρων με δωρεάν πρόσβαση σε υπηρεσίες γραφείου-Διαδικτύου θα ενίσχυε την παρουσία «ψηφιακών νομάδων» στα νησιά μας.
- Ενέργεια/Περιβάλλον
- Πράσινη Ανάπτυξη (ΑΠΕ και Ανακύκλωση). Η ενεργειακή μετάβαση και η απεξάρτηση από τα ορυκτά καύσιμα είναι επιτακτική ανάγκη. Η ενεργειακή κοινότητα είναι μια καλή αρχή αλλά χρειάζεται άμεση επέκτασή της (η δημιουργία νέας) που να περιλάβει τις καταναλώσεις επιχειρήσεων σε πρώτη φάση και νοικοκυριών αργότερα. Τα νησιά μας θα πρέπει να παράγουν την ενέργεια που χρειάζονται με αειφορία, δίχως να μετατραπούν σε βιομηχανικά πάρκα παραγωγής ενέργειας από τις ανανεώσιμες πηγές. Χωροθέτηση Φωτοβολταικών Πάρκων, μακριά από τους οικισμούς και τους τουριστικούς – πολιτιστικούς προορισμούς με ενσωμάτωση αποθήκευσης με μπαταρίες για καλύτερη σταθερότητα του συστήματος. Ολοκληρωμένη διαχείριση απορριμμάτων, ανακύκλωση στα Κύθηρα με την δημιουργία σχετικής γραμμής διαλογής στην πηγή με σκοπό να φτάσουν τα νησιά μας στο επίπεδο της Τήλου (μηδενικό απόβλητο – zero waste)
- Δίκτυο Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας. Αν και σε μερικές δεκάδες χρόνια το σημερινό δίκτυο μεταφοράς ενέργειας με τις ξύλινες κολώνες θα αποτελεί παραδοσιακό στοιχείο μιας άλλης εποχής, θα πρέπει στο παρόν, και τουλάχιστον στους παραδοσιακούς οικισμούς να γίνει υπογειοποίηση αυτού. Θα μπορούσαμε από τώρα να ορίσουμε κάποια χωριά όπου το δίκτυο θα
παραμείνει ως έχει με απώτερο σκοπό να διατηρηθεί για το μέλλον η παλαιά τεχνολογία, ως τεχνολογική παράδοση μιας άλλης εποχής που θα αποτελεί αξιοθέατο σε δυο δεκαετίες και θα λειτουργεί ως υπαίθριο Μουσείο.
- Δημοτικοί χώροι Πράσινου και Πλατείες. Ανάπλαση πλατειών, κατασκευή δημοτικών κήπων και δημιουργία δημοτικού Πάρκου με τοπική χλωρίδα και πανίδα. Οπωσδήποτε στην κατηγορία αυτή εντάσσεται και η μελέτη, οργάνωση, ανάδειξη και αξιοποίηση της περιοχής των νερόμυλων του Μυλοποτάμου, της Νεράιδας (φόνισσας), του Καμαριού και των πηγών του Καραβά, Μητάτων, Βιαραδίκων κλπ.
- Αθλητικές Εγκαταστάσεις.
Δεν υπάρχει ολοκληρωμένο σχέδιο κατασκευής και οργάνωσης των αθλητικών εγκαταστάσεων. Θα πρέπει να οριστούν δύο αθλητικοί πόλοι στα Κύθηρα. Ένας στο βόρειο τμήμα του νησιού (που πρέπει επιτέλους να υλοποιηθείς το έργο των γηπέδων στο Ποταμό και Φριλιγκιάνικα) και ένας στο νότιο, γύρω από τους οποίους θα αναπτυχθούν με σχέδιο οι αθλητικές εγκαταστάσεις. Η κατασκευή ενός κλειστού Γυμναστηρίου – γηπέδου μπάσκετ, βόλεϊ κλπ καθώς και η κατασκευή ενός κολυμβητηρίου είναι βασικός στόχος μας για την επόμενη πενταετία. Αναγκαία συνθήκη για την απρόσκοπτη λειτουργία των παραπάνω δομών είναι η ανάθεση διαχείρισης αυτών σε έναν τοπικό αθλητικό σύλλογο και με δύο υπαλλήλους του Δήμου. Οι διάσπαρτες εγκαταστάσεις αποτελούν σπατάλη χρημάτων και θα είναι φανερή η αδυναμία του Δήμου να τις ελέγχει επαρκώς για να αποφεύγονται αδικαιολόγητες ζημιές.
- Νοσοκομείο. Τα Κύθηρα έχουν την τύχη να διαθέτουν μια εξαιρετική υποδομή ενός σύγχρονου νοσοκομείου. Η στελέχωση του είναι ύψιστη προτεραιότητα στον τομέα υγείας, ακόμα και αν δεν είναι στις άμεσες αρμοδιότητες της τοπικής αυτοδιοίκησης. Επίσης η κατασκευή και η παροχή σύγχρονων καταλυμάτων για διαμονή του προσωπικού έναντι ενός μικρού αντίτιμου κρίνεται πολύ σημαντική.
- Κτηριακές υποδομές για την κάλυψη Στεγαστικών Αναγκών. Υπάρχει ανάγκη για την παροχή σύγχρονης και οικονομικής στέγασης για την προσέλκυση νέων μόνιμων κατοίκων για τα νησιά μας, αλλά και για όσους υπηρετούν στο Νοσοκομείο, στην εκπαίδευση, στην αστυνομία, το λιμενικό κλπ. Θα εξετασθεί η κατασκευή δύο δημοτικών οικιστικών μονάδων στα Κύθηρα, αφού πρώτα γίνει άμεση αξιοποίηση του κτηριακού αποθέματος που ανήκει στο Δήμο και στην Εγχώριο Περιουσία.
- Μεταφορές
- Αεροδρόμιο. Η κορυφαία προτεραιότητα είναι η επέκταση του διαδρόμου 02/20 προσγείωσης- απογείωσης και των κτιριακών εγκαταστάσεων εξυπηρέτησης επιβατών. Το αεροδρόμιο Κυθήρων ¨Αλέξανδρος Αριστοτέλους Ωνάσης¨ πρέπει να επεκταθεί να αναβαθμιστεί και να εκσυγχρονιστεί.
- Λιμάνια – Μαρίνες. Η νομιμοποίηση των λιμανιών, με πρώτο εκείνο του Διακοφτιού αποτελεί άμεσο στόχο. Ο εκσυγχρονισμός αυτών είναι το επόμενο βήμα. Η Χωροθέτηση και η κατασκευή τουλάχιστον 2 μαρίνων στα Κύθηρα είναι επιβεβλημένη. Παράλληλα απαιτείται και συνεχής αναβάθμιση των αλιευτικών καταφυγίων.
- Αστική Συγκοινωνία. Τα Κύθηρα είναι από τα λίγα μεγάλα νησιά της Ελλάδος που δεν διαθέτουν αστική συγκοινωνία. Ο επισκέπτης, ο μόνιμος κάτοικος που δεν διαθέτει μεταφορικό μέσο, η νεολαία που δεν έχει δίπλωμα οδήγησης, ουσιαστικά εγκλωβίζονται να ζουν και να κινούνται σε συγκεκριμένα μέρη δίχως δυνατότητα μετακίνησης. Δύο μικρά λεωφορεία, πχ. 18 θέσεων, ηλεκτρικά (ενεργειακή μετάβαση) κατασκευή συγχρόνων στάσεων επιβίβασης- αποβίβασης, οργάνωση δρομολογίων ανάλογα με την εποχή και τις ανάγκες, είναι στοιχεία απαραίτητα που θα αλλάξουν ριζικά την καθημερινότητα των δημοτών και των επισκεπτών.
- Τουριστικό τρενάκι. Τα Κύθηρα δεν ενδείκνυται για μέσα σταθερής τροχιάς. Όμως μια πρόταση ξεχωριστή θα ήταν η υλοποίηση ενός μικρού συρμού 3-4 βαγονιών με ρόδες και με λίγες θέσεις, με σαφή τουριστικό προσανατολισμό (πχ για τη διαδρομή Χώρα-Καψάλι).
- Εκπαιδευτικές Μονάδες
- Παιδικός Σταθμός και Νηπιαγωγεία. Τα κτήρια και οι περιβάλλοντες χώροι που στεγάζονται ο παιδικός σταθμός και τα δυο νηπιαγωγεία των Κυθήρων είναι ακατάλληλοι. Προτείνεται η κατασκευή δυο τέτοιων μονάδων, μιας στο βόρειο τμήμα του νησιού και μιας στο νότιο.
- Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης. Όμοια με παραπάνω. Ειδικά στο νότιο τμήμα η διάσπαση της σχολικής μονάδας σε δυο κτήρια, ενός στην Χώρα των Κυθήρων και ενός στις Καρβουνάδες κρίνεται ως προβληματική. Ακατάλληλο ως έχει είναι και το κτήριο στον Ποταμό, αν και υψηλότερης αρχιτεκτονικής αξίας. Προτείνεται ο εκσυγχρονισμός του κτηρίου στον Ποταμό, με την ταυτόχρονη κατασκευή νέων αιθουσών ώστε να καλυφθούν οι αυξημένες ανάγκες και να διερευνηθεί η δυνατότητα αξιοποίησης / αναβάθμισης του κτιρίου του παλιού Νοσοκομείου. Όμοια προτείνεται και η επέκταση του σχολικού συγκροτήματος στην Χώρα μέχρι να κατασκευασθούν δύο σύγχρονες σχολικές μονάδες.
- Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης. Το νησί χρειάζεται μια σύγχρονη μονάδα στέγασης της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.
- Πολιτιστικές Μονάδες
- Θέατρο Ποταμού. Άμεση επαναλειτουργία με επίλυση όλων των προβλημάτων. Οργάνωση καλοκαιρινού φεστιβάλ.
- Κατασκευή Υπαίθριου Θεάτρου στην Χώρα των Κυθήρων. Προτείνεται η κατασκευή υπαίθριου θεάτρου σε τοποθεσία πλησίον της Χώρας των Κυθήρων.
- Κατασκευή Πινακοθήκης και Γλυπτοθήκης Δήμου Κυθήρων. Τα Κύθηρα δεν διαθέτουν πινακοθήκη ούτε γλυπτοθήκη. Η κατασκευή μιας τέτοιας μονάδας είναι απαραίτητη.
- Σύγχρονο Συνεδριακό Κέντρο στο κέντρο του νησιού. Η αίθουσα του Κυθηραϊκού Συνδέσμου στη Χώρα δεν καλύπτει πια τις υψηλές απαιτήσεις ενός σύγχρονου συνεδριακού κέντρου. Η κατασκευή ενός τέτοιου στο κέντρο του νησιού είναι απαραίτητη.
Γίνεται σαφές από τα παραπάνω ότι το χωροταξικό – γενικό πολεοδομικό σχέδιο είναι καίριο και πρωταρχικό για να γεννηθεί το όραμα που αφορά το μέλλον ενός τόπου.
Δεν είναι δυνατόν φυσικά ένα τόσο εκτενές θέμα να εξαντληθεί στα πλαίσια μιας σύντομης αναφοράς, όμως έτσι δημιουργείται μια συμπαγής και σταθερή αφετηρία για τη διαμόρφωση ενός πραγματικά δημιουργικού και ποιοτικού προγραμματισμού μέλλοντος.
Η παράταξή μας έχει δηλώσει με σαφήνεια ότι θα διαβουλευτεί με το σύνολο των φορέων και των κατοίκων για τα πιο πάνω θέματα.